poniedziałek, 8 grudnia 2008

Ostrożnie , pożądanie( Se jie; Lust Caution)


Akcja : Szanghaj, 1938-1942
Fabuła: trwa japońska okupacja ; agentka ruchu oporu dostaje zlecenie uwiedzenia wpływowego kolaboranta i "wystawienia" go na cel zamachowcom. W tym celu przyjmuje drugą tożsamość, wyrafinowanej pani Mak. Za igranie z własnymi uczuciami przyjdzie jej zapłacić najwyższą cenę.
Pożądanie jest głównym motywem filmu. Ang Lee ukazał je jako siłę niszczącą, ale i oczyszczającą, zdzierającą maski codzienności, zdolną wyzwalać pokłady uczuć i pragnień, z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.
Pewne kontrowersje wywołały odważne sceny erotyczne, których w filmie jest całkiem sporo. Zarzucono nawet reżyserowi epatowanie seksem w formie ocierającej się już o pornografię. Chyba jednak na wyrost. Stylistycznie daleko mu do naturalizmu, choćby " Intymności"
Patrice'a Chereau. Zbliżenia kochanków są wysmakowane, ale przede wszystkim niosą ze sobą ogromny ładunek emocjonalny. Łóżko staje sie jedynym miejscem, w którym bohaterowie mogą wyrazić siebie, oddać się całkowicie osobie, która w ponurej , wojennej rzeczywistości jest dla drugiej śmiertelnym zagrożeniem.
Kolejne zbliżenia obrazują ewolucję, jaka zachodzi w niełatwym związku Wong i pana Yee. Od brutalności pierwszego stosunku, bliskiego gwałtu i nasyconego pragnieniem zachowania pozycji oprawcy aż do wymownego, niemalże czułego scalenia w miłosnym uścisku, który w pewnym momencie przypomina symbol yin yang. Kulminacyjna scena w japońskiej herbaciarni jest już wolna od akcentów seksualnych; pani Mak śpiewa dla swego kochanka rzewną pieśń miłosną, a atmosfera jest ciężka od niewypowiedzianych słów. Obrazuje dobitnie czym mogliby stać się dla siebie ,gdyby nie przewrotność losu i historii, które złączyły ich każąc jednocześnie odgrywać wobec siebie wrogów.
Bohaterowie : Wei Tang i Tony Leung stworzyli rewelacyjny duet . Dawno nie widziałam w kinie tak silnej chemii, jaką ta dwójka potrafiła wykreować na ekranie. On zrywa ze swoim dotychczasowym emploi czarującego amanta, ona debiutuje tworząc wyrazistą i porywającą postać dziewczyny o podwójnym obliczu.
Pan Yee jest małomównym , przeciętnym mężczyzną w średnim wieku. Od samego początku otacza go złowroga aura władzy nad ludzkim życiem, którą wykorzystuje z całą bezwzględnością systemu, któremu służy.
Z żoną łączą go stosunki niemalże służbowe; pnie się po szczeblach kariery płacąc wysoką cenę nieustannego strachu i samotności.
Wong jest postacią jeszcze bardziej złożoną. Właściwie mamy do czynienia z dwiema rożnymi osobami: skromną studentką i wyrafinowaną panią Mak. Granie tej ostatniej jest dla Wong rodzajem odskoczni, wyzwolenia z odpychającej prozy życia. Podwójna tożsamość odpowiada tej miłośniczce kina i zdolnej aktorce, która iluzję teatru i filmu przenosi na płaszczyznę realnego życia. Paradoksalnie jednak maska, za którą się schowała wymusi na niej odkrycie swojego prawdziwego ja, które ostatecznie zwycięży ideologię, gry polityczne , a nawet strach przed śmiercią.
Kostiumy: intrygujące połączenie zachodu ze wschodem; moda w ogólnym planie niby uniwersalna, wpisująca się w trendy charakterystyczne dla okresu lat 40 XX wieku, a jednocześnie mocno zakorzeniona w tradycji azjatyckiej. To połączenie nie razi, nie sprawia wrażenia wymuszonego i nienaturalnego. Wprost przeciwnie, tworzy nową jakość, która z powodzeniem wpisuje się w charakter Szanghaju, miasta wielu nacji i kultur.
Tło historyczne: wojna chińsko- japońska , toczona od 7 lipca 1937 do 9 września 1945 pochłonęła niemalże 5 mln ofiar. U źródeł konfliktu leżała walka o dominację w rejonie wschodniej Azji. Japonia, pod pretekstem wyzwolenia Azji spod wpływów europejskich dążyła do podporządkowania i zagarnięcia nowych terytoriów. 8 lipca 1937 japońskie wojska sprowokowały bitwę o most Lugou, która zapoczątkowała wojnę. W konsekwencji Japończycy zajęli Szanghaj, Nankin i Szansi.
Ocena : 5/5
Linki:
http://ostroznie.pozadanie.filmweb.pl/