piątek, 29 stycznia 2010

Saga rodu Forsyte'ów ( The Forsyte Saga)



Akcja: 1886-1923, Anglia
Fabuła: Monumentalna saga, która poprzez losy wpływowej i zamożnej rodziny z wyższej klasy średniej śledzi dzieje Imperium Brytyjskiego : od rozkwitu ery wiktoriańskiej do powolnego upadku w okresie międzywojennej zawieruchy. Forsyte'owie są niemalże karykaturalnym uosobieniem wartości i stylu życia burżuazji: snobistyczni, pozbawieni fantazji,przeliczający wszystko na pieniądze i wyznający kult własności. Kluczem do zrozumienia ich świata jest potrzeba posiadania ludzi i rzeczy . Będąca impulsem do nieustannego bogacenia się, stanowi również przeszkodę w nawiązywaniu zdrowych relacji międzyludzkich. Kiedy żona głównego bohatera, traktowana przezeń bardziej ,jako kolejny piękny bibelot , niż życiowa partnerka, znajduje sobie kochanka, rozsierdzony mąż egzekwuje swe prawo właściciela i brutalnie ją gwałci.
Kolejne pokolenia powielają błędy rodziców, z tą różnicą, iż konserwatyzm tamtych zastępuje nihilizm.
Bohaterowie: Jak na wielopokoleniową sagę przystało film ma wielu bohaterów.Dobroduszne ciotki i kostyczni wujowie, lwice salonowe i nonszalanccy utracjusze, strażnicy tradycji i outsiderzy.
Na szczególną uwagę zasługuje Soames Forsyte, kapitalista z krwi i kości, w którego sztywne poczucie moralności wdziera się niespodziewanie namiętność pod postacią Ireny Heron. Jego późniejsze losy obrazują konfrontację mentalności wiktoriańskiej z nowoczesną,dwudziestowieczną.
Kostiumy: Seria z czasów, gdy telewizja miała widzom do zaoferowania dużo więcej niż tańczące gwiazdy, to klasyk gatunku. Kostiumy są zachwycające, choć nie brakuje wpadek. Największy zarzut dotyczy jednak makijażu, wystarczy pobieżny rzut oka na ekran, by stwierdzić w jakiej dekadzie kręcono film. Mocno podmalowane oczy, znak rozpoznawczy lat 60 i 70 XX wieku, psują efekt najlepszej nawet sukni z epoki.
Tło historyczne: Epoka wiktoriańska, szczytowy okres brytyjskiego imperializmu trwała od 1837 do 1901 r. Centralne miejsce w społeczeństwie wywalczyła sobie wreszcie burżuazja. Forsyte'owie są idealnym przykładem awansu społecznego klasy średniej w XIX wieku. Wykształceniem i stylem życia nie ustępują rodowej arystokracji, a w wielu wypadkach są od niej zamożniejsi. Przykład Fleur Forsyte , która przez małżeństwo związała się z rodziną szlachecką nie był wówczas odosobniony. Mariaże pieniędzy i tytułów przestały być postrzegane jako mezalianse.
Ocena:5/5
Linki: filmweb
































sobota, 16 stycznia 2010

Hitler: Narodziny zła ( Hitler: The rise of evil)

Akcja: 1899-1934; Austria, Niemcy
Fabuła: Motywem przewodnim filmu są słowa Edmunda Burke'a o tym, iż "jedyną rzeczą potrzebną złu do zwycięstwa jest bierność dobrych ludzi." Wyjaśniają one w pewnym stopniu fenomen kariery politycznej Adolfa Hitlera, człowieka przegranego życiowo, niespełnionego artysty i paranoika, którego obsesje i kompleksy zaważą na losach Niemiec i Europy.
Wyniesienie pieniacza z monachijskich piwialni na wyżyny władzy ukazano , jako splot politycznych ambicji i interesów ekonomicznych tzw. wyższych sfer oraz marazmu powojennego , który ogarnął niemieckie społeczeństwo. Tytułowe narodziny zła widzimy ,więc oczami zaślepionego małżeństwa Hanfstaenglów, którzy wprowadzili Hitlera do towarzystwa , ale także niezłomnego w zwalczaniu nowej ideologii dziennikarza Fritza Gerlicha.
Film pokazuje również, jak w wyjątkowych sytuacjach: kryzysu ekonomicznego, załamania się struktur państwowych , depresji wywołanej przegraną wojną, mechanizmy demokracji obracają się przeciwko niej samej. Partia Hitlera doszła do władzy w drodze legalnych wyborów. Przeobrażenie się nazistów z prymitywnych rewolucjonistów w układnych graczy politycznych , a następnie wykorzystanie procedur demokratycznych do rozsadzenia systemu od wewnątrz warte jest refleksji.
Bohaterowie: Postać Adolfa Hitlera to wciąż w kulturze popularnej temat tabu. Twórcy w obawie przed posądzeniem o niewłaściwe sympatie często uciekają w bezpieczne rejony groteski. Przykład ,chociażby " Upadku " pokazuje ,że mają po części rację. Próby poważnego podejścia do tematu osobowości Hitlera, jego janusowego oblicza traktowane są z dużą podejrzliwością już na etapie produkcji.
Odtwarzający rolę Hitlera, Robert Carlyle stworzył przemawiający do wyobraźni portret wyrzutka społeczeństwa-samozwańczego geniusza i potwora, który gardzi ludźmi. Wyeksponowanie szaleństwa, tego psychopatycznego rysu osobowości odbyło się kosztem wiarygodności postaci. Założenie,iż zbrodniarz musi być w każdej sferze życia i na każdym jego etapie odrażający i nieludzki, to stereotyp , który zaciemnia rzeczywistość. Złowieszczy błysk w oku małego Adolfa w pierwszych sekwencjach filmu był zapowiedzią uproszczeń towarzyszących tej postaci przez resztę widowiska.
Może to kwestia podejścia, ale od demonów w ludzkiej skórze bardziej przerażają mnie ludzie, w których ten demon nagle się obudził.
Kostiumy: solidna produkcja z dobrze oddanymi realiami historycznymi; szczególnie udane sekwencje kabaretowe, które łatwo zapadającymi w pamięć piosenkami komentują rzeczywistość i wspaniale wprowadzają w dekadencki klimat Berlina lat międzywojennych.
Tło historyczne: Ważną postacią w filmie jest Ernst Hanfstaengl, jeden z najwcześniejszych współpracowników Hitlera i zarazem architekt jego aliansu z elitami społecznymi Niemiec.
Współfinansował wydanie manifestu nazistowskiej ideologii "Mein Kampf" oraz partyjną gazetę Völkischer Beobachter. Ze względu na swoje amerykańskie pochodzenie i liczne kontakty w Stanach i Wielkiej Brytanii został szefem Biura Prasy Zagranicznej. Z Hitlerem łączyły go też powiązania natury osobistej: Hitler był ojcem chrzestnym jego syna Egona.
Dojście do władzy partii nazistowskiej znamionowało koniec kariery Hanfstaengla i jego przyjacielskich relacji z szefem. Podejrzewając planowanie zamachu na swoje życie uciekł z kraju do Anglii. W czasie wojny służby amerykańskie wykorzystały jego wiedzę o prominentnych funkcjonariuszach partyjnych i samym Hitlerze do sporządzenia raportu, w którym znalazły się m.in szczegóły z życia prywatnego dyktatora.
Ocena: 4/5
Linki: strona filmweb