środa, 25 sierpnia 2010

Rozważna i romantyczna ( Sense & Sensibility)





Akcja
: ok. 1795r., Anglia
Fabuła: Błyskotliwa ekranizacja powieści Jane Austen. Emmie Thompson, odpowiedzialnej za scenariusz, udało się znaleźć równowagę między wiernością oryginałowi a współczesną wrażliwością. Przełożenie XVIII-wiecznej powieści na język kina i to w formie nie tylko zrozumiałej, ale i atrakcyjnej dla przeciętnego odbiorcy stanowi niewątpliwie o sukcesie filmu. Jego tematem są perypetie sercowe dwóch sióstr, z których jedna tłumi swe emocje, zaś druga robi wszystko, by o jej uczuciach dowiedział się cały świat. Ten brak spontaniczności z jednej,a rozsądku z drugiej strony doprowadzi bohaterki do bolesnej konfrontacji z życiem. Nadwrażliwej i egzaltowanej Mariannie przyjdzie się zmierzyć z prozaicznym brakiem pieniędzy, natomiast twardo stąpającej po ziemi Elinor stanie na przeszkodzie nierozważny, romantyczny poryw uczucia sprzed lat.
Bohaterowie: Wyśmienita, choć na pierwszy rzut oka nieco zaskakująca obsada. Emma Thompson grająca Elinor była do tej roli zwyczajnie za dojrzała, a powaga jej bohaterki tylko podkreślała to, co dziewczęce stroje próbowały maskować. Jest to jednak aktorka o tak wielkiej klasie,że o tej różnicy widz szybko zapomina. Szczególnym blaskiem świeci Kate Winslet , która irytującej i infantylnej Mariannie, jaką znamy z powieści,nadała ogromny, niewymuszony wdzięk. Alan Rickman gra, wbrew dotychczasowemu emploi, uczuciowego i poczciwego pułkownika Brandona. Znany szerokiej publiczności z ról łajdaków i barwnych czarnych charakterów, zaskakuje wyczuciem z jakim wciela się w postać dojrzałego mężczyzny , któremu los dał drugą szansę na miłość. Wreszcie, weteran komedii romantycznych Hugh Grant , jako nieśmiały Edward wznosi się na wyższy poziom "uroczej fajtłapowatości".
Kostiumy: modelowy przykład solidnej produkcji kostiumowej, zasługującej na uznanie przede wszystkim ze względu na pietyzm, z jakim oddano detale. Szczególnie zachwycające są fryzury idealnie odtwarzające koloryt epoki z jej gustem do inspirowanych antykiem uczesań.
Tło historyczne: Punktem wyjścia całej historii jest śmierć głowy rodziny, która pociąga za sobą smutne konsekwencje finansowe dla jego żony i córek. Zgodnie z prawem majoratu posiadłość ziemska i przypisany do niej stały dochód , głównie z czynszów dzierżawnych, przechodzą na syna z pierwszego małżeństwa. Wdowa z trójką dzieci musi zdać się na łaskę pasierba i jego snobistycznej żony, ci zaś szybko odżegnują się od pomocy finansowej zastępując ją obietnicą bliżej nieokreślonego "wsparcia". Był to los wielu kobiet: pozbawione opieki mężowskiej lub ojcowskiej , a przy tym ograniczone w możliwościach zarobienia na własne utrzymanie , musiały polegać na cudzej życzliwości i dobrej woli.
Ocena: 5/5
Linki: filmweb