Akcja: Anglia, 1830 r.
Fabuła: uporządkowane życie Molly Gibson ulega zachwianiu z chwilą, gdy ojciec po kilku latach wdowieństwa postanawia ponownie się ożenić. Dobre intencje pana Gibsona, jak to zwykle w życiu bywa, odniosą skutek przeciwny do zamierzonego. Jego wybranka okaże się fatalną matką dla własnej, rodzonej córki z poprzedniego małżeństwa; dla swej przybranej zaś stanie się przysłowiowym złym duchem.
Film traktuje przede wszystkim o dojrzewaniu Molly. Z naiwnej, niezgrabnej dziewczyny, przeistacza się w świadomą własnych pragnień, atrakcyjną kobietę.
Bohaterowie: filmy kostiumowe spod znaku BBC to już uznana na świecie marka. Świetnie napisane, nakręcone w pięknych plenerach angielskiej wsi, trzymające się wiernie atmosfery epoki, a przede wszystkim znakomicie zagrane.
Strzałem w dziesiątkę było obsadzenie w głównej roli Justine Wadell. Aktorka ta, co potwierdza zresztą jej dorobek artystyczny , jest stworzona do grania w kostiumie. Molly w jej wykonaniu to wdzięczne połączenie niewinności i dobroci z niezależnością intelektualną , której daje wyraz swym zainteresowaniem nauką. Na pierwszy rzut oka wydaje się być typowym dla tego okresu podlotkiem, "gąską", jak nazywa ją czule ojciec. Molly nie jest jednak konwencjonalna.
Inną ciekawą postacią jest jej siostra przyrodnia, Cynthia, osóbka wielkiej urody i małego charakteru. W filmie przypadła jej rola modliszki, zwodzącej mężczyzn obietnicą miłości, której nie potrafi odczuwać. Ten aspekt jej osobowości nie przeszkadza zresztą odczuwać do niej sympatii. Jej niestałość nie ma nic z wyrachowania, jest raczej objawem głębokiego zranienia emocjonalnego, którego przebłyski mamy okazję zobaczyć , gdy opowiada o porzuceniu jej w dzieciństwie przez matkę.
Najbardziej zabawnymi bohaterami są dziedzic Hamley grany przez Michael'a Gambona i Hiacynta Gibson w wykonaniu Francesci Annis. O ile jednak w pierwszym przypadku jest to śmiech serdeczny , w drugim brzmi raczej niedowierzanie, że ktoś może być tak głupi i pretensjonalny. Trudno powiedzieć o niej coś pozytywnego. Egzaltowana snobka, nieczuła matka, przeliczająca śmierć innych na własna korzyść.
Kostiumy: bardzo efektowne; zawsze kojarzyłam ten okres w modzie jako brzydki, po lekkości i wyrafinowaniu czasów regencji nastały szerokie spódnice, karykaturalne bufiaste rękawy, pantalony wystające spod sukien i loki na skroniach. Po tym filmie zmieniłam zdanie. Stroje , szczególnie Cynthii i lady Harriet, obudziły we mnie tęsknotę za modą z przeszłości.
Tło historyczne: akcja filmu rozgrywa się tuż przed uchwaleniem tzw. First Reform Bill z 1832, aktu zmieniającego zasady prawa wyborczego, a w konsekwencji i relacje społeczne. Prawo do głosowania zostało rozszerzone na wszystkich obywateli, których roczny dochód wynosił ponad 10 funtów ( czyli ok. 1/6 społeczeństwa). Wyeliminowano także tzw. zgniłe miasteczka, czyli wyludnione osady, mające swoją reprezentację w parlamencie. Uderzyło to przede wszystkim w arystokrację i bogate ziemiaństwo, które dominowały dotąd na scenie politycznej.
Dokonujące się zmiany społeczne są zasygnalizowane w filmie za pomocą dwóch możnych rodzin: Hamleyów i Cumnorów. Reprezentują oni odchodzący powoli w przeszłość feudalny porządek.
Hamley, szczycący się wielowiekową historią rodu gardzi lordem Cumnor, którego rodzina osiadła w hrabstwie zaledwie dwa wieki temu. Jego syn , ze swym entuzjazmem dla nauki i otwartym umysłem reprezentuje już zupełnie inny świat.
Ocena: 5/5
Linki: http://www.imdb.com/title/tt0215364/
Dziewczęca Molly w typowej dla siebie, skromnej sukience
Kolacja u Hamleyów. Molly stara się być elegancka
Na ślubie ojca
Molly przeistacza się w damę
Molly w przepieknej sukni balowej
Triumfalny wieczór- Roger Hamley jest pod wrażeniem
Hiacynta
Panna młoda
Czasem mniej znaczy więcej
Cynthia w swoim żywiole
Gorsety i halki
Matka i córka
Światowy wdzięk
Strój podróżny
Ekstrawagancka fryzura niebanalnej lady Harriet
Druhny
Lady Harriet jak zawsze oryginalna
Strój poranny
Amazonka
Lady Harriet triumfuje nad bratem
Czarna legenda Tudorów
12 lat temu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz