sobota, 8 listopada 2008

Północ Południe ( North & South)

Akcja : Anglia , 1851 r.
Fabuła : całość akcji opiera się na zderzeniu dwóch światów- dostatniego, idyllicznego południa Anglii i surowej, brutalnej północy kraju. Na tle tej dychotomii rodzi sie w bólach miłość dwojga ludzi wywodzących sie z krańcowo różnych środowisk . Margaret jest z początku uosobieniem południa ze swoją ospałością, bujną urodą i dobrocią, choć podszytą naiwnością . Jej antagonista, a zarazem gorący adorator kieruje się zupełnie innymi zasadami. Sprawia wrażenie ponurego i brutalnego, jest stanowczy i uważa okazywanie litości za objaw słabości.
Miłość jest siłą napędową tego filmu, ale nie jest to typowy romans. Dużo miejsca poświęcono zagadnieniom społecznym, takim jak sytuacja robotników, czy rodzący się kapitalizm. Rewolucja przemysłowa, która miała odmienić oblicze Wielkiej Brytanii, a później całego świata została tu przedstawiona w sposób bardzo wyważony. Z jednej strony niesie za sobą cierpienie prostych ludzi, ale z drugiej oznacz postęp i dążenie, by tym właśnie ludziom pomóc.
Intrygę oparto na klasycznym przyciąganiu się przeciwieństw . Scena końcowa zdaje się być zapowiedzią swoistego kompromisu. Pan Thornton okazuje wreszcie swoją wrażliwość , a Margaret przełamuje własne uprzedzenia stając się na moment kobietą interesu.
Bohaterowie : główne role powierzono stosunkowo mało znanym aktorom- Danieli Denby-Ashe oraz Richardowi Armitage. Brak doświadczenia nie przełożył sie jednak na jakość gry. W swoich kreacjach są po prostu fantastyczni. Szczególnie doceniono wykonanie Armitage'a . Stworzył postać wielowymiarową, jego pan Thornton jest pełen sprzeczności- silny na zewnątrz, jest jednocześnie zagubiony i przekonany o własnej niższości . Ma w sobie sporo ciepła i życzliwości, ale dopiero poznanie Margaret przełamie jego opory w ich okazywaniu.
Postać Margaret Hale, zepchnięta nieco w cień przez lawinę zachwytów dla swego filmowego partnera, jest równie intrygująca. Właściwie jako jedyna z bohaterów jest zawieszona między dwiema skrajnościami, nie przynależąc tak naprawdę do żadnego z prezentowanych środowisk. Nie czuje sie dobrze wśród Londyńczyków, którzy są dla niej trochę za bardzo pretensjonalni i zblazowani. Ma silny charakter i jest ciekawa świata , co nie pasuje do sielskiego Helstone . Obrazuje to scena herbatki z nowym pastorem: Margaret nie potrafi zrozumieć jego zachwytu nad prostym życiem bez wątpliwości , wysiłku intelektualnego i jakiegokolwiek postępu.
Milton natomiast wydaje się być dla niej innym krajem, którego zwyczajów nie pojmuje.
Fascynująca jest ewolucja , jaka dokonuje sie w postrzeganiu świata i siebie nawzajem przez tych dwoje. Margaret dojrzewa do wzięcia na siebie odpowiedzialności za swoje życie, a Thornton wyzwala się z pancerza, który nałożyły na niego ciężkie doświadczenia młodości.
Kostiumy: świetnie współgrają z tocząca się akcją. W Londynie i Helstone Margaret nosi pastelowe, delikatne odcienie; w Milton kolory ciemnieją , co ma wymiar praktyczny ( pełne kurzu, sadzy i dymu ulice nie sprzyjają jasnym barwom) i zarazem symboliczny. Tamtejsi fabrykanci, na czele z Thorntonem , noszą się niczym przedsiębiorcy pogrzebowi; schludni, preferujący konserwatywną czerń i uwięzieni w sztywnych krawatach . Jedynym kolorowym akcentem w Milton jest Fanny Thornton, choć w tym przypadku pstrokate stroje mają podkreślić pustkę w jej głowie.
Osobiście najbardziej przypadła mi do gustu suknia Margaret, którą ma na sobie w finałowej scenie. Wygląda w niej świeżo i wiosennie. Trafnym pomysłem był uroczy kapelusz panny Hale, który odbierał twarzy Danieli nieco pulchności, eksponując jej szlachetne rysy.
Tło historyczne: akcja osadzona jest w realiach początku ery wiktoriańskiej; był to niezwykle ciekawy okres w dziejach Wielkiej Brytanii;to co zapowiadało sie na katastrofę, a więc osadzenie na tronie niedoświadczonej nastolatki, przedzierzgnęło się w wielki sukces; echa tych fascynujących czasów docierają także i do bohaterów filmu. Przemiany, których niechcianym świadkiem staje sie w Milton panna Hale, znajdują widowiskowe potwierdzenie w scenie Wielkiej Wystawy. Zorganizowana w Londynie przez królewskiego małżonka Alberta , odniosła niebywały sukces, przyczyniając sie do podniesienia prestiżu kraju na arenie międzynarodowej. Pozwalała także poczuć zwykłym ludziom, którzy prawdopodobnie nigdy nie podróżowali poza granice państwa, czy nawet hrabstwa, wielobarwność świata i poznać najnowsze osiągnięcia człowieka.
W filmie stanowi pretekst dla uświadomienia głównej bohaterce poważania, jakim cieszy się Thornton i zasygnalizowania,że to , czym tak zapalczywie gardziła ("robienie bawełny, której nikt nie chce nosić" ) może mieć głębszy wymiar i niekoniecznie prowadzić tylko do cierpienia.
Ocena: 5/5
Linki:
http://www.bbc.co.uk/drama/northandsouth/





Pan Thornton w typowym dla siebie odzieniu




Margaret w swojej najładniejszej sukni




Przyjęcie u Thorntonów



Twarzowy kapelusz



Dwie skrajności: skromność i pretensjonalność , czyli panna Hale w rozmowie z Fanny Thornton

Margaret w żałobie. Śmierć jest obecna w filmie przez cały czas


1 komentarz:

klikaf pisze...

Obejrzałam niedawno-cudna historia, nie tylko miłosna, wciąga, zachwyca i pozostaje w pamięci :-)